Amikor megszületünk, bélrendszerünk steril, de az anyatejjel és egyéb táplálékokkal baktériumok is bekerülnek a szervezetünkbe. Ezek az életünkhöz alapvetően fontos baktériumok, amelyek szükségesek az emésztéshez, szervezetünk védekezőképességéhez.
A probiotikumok olyan baktériumok és gombák, amelyek az étellel bejutnak a testünkbe és a bélben hasznos tevékenységet folytatnak. Ilyen mikroszkópos méretű élőlények a tejtermékekben lévő laktobacillusok, amelyek fogyasztását különböző ételkiegészítők, mesterséges tápanyagok formájában javasolják.
A súlyos betegek ápolására szervezett kórházi őrzőszobában fekvő páciensek mindenfajta fertőzésre fokozottan érzékenyek, ráadásul legtöbbször sokféle gyógyszert, közöttük antibiotikumokat is kapnak. Éppen a kórházakban mind gyakoribbak az antibiotikumokkal szemben ellenálló kórokozók, ezért az ilyen betegek különösen veszélyeztetettek.
Csing-Szi Zsu professzor és munkatársai úgy vélték, hogy az őrzőszobában ápolt betegek kezelésébe probiotikumok adását is bevonják. A baleset következtében agysérülést szenvedett betegek táplálása csak szondán keresztül volt megoldható, így pontosan lehetett a probiotikumok adagját mérni.

A Szecsuáni Egyetem klinikájának őrzőjében 52 súlyos állapotban lévő, mesterségesen táplált agysérült egyik csoportjának kezelésében probiotikumot is alkalmaztak, a másik csoport tagjai az optimális, eddig is használt gyógyszereket kapták. Bonyolult immunológiai vizsgálatokkal követték a szervezet védekező képességének alakulását.
A vizsgálat kezdetekor a két betegcsoport között különbséget nem találtak. A probiotikumokkal is kezelt betegek immunológiai védekező képessége két hét után jelentősen javult és mind jobban hasonlított az egészséges emberek szervezetének működésére. A probiotikus gyógyítás hatására a későbbi fertőzések gyakorisága csökkent, ennek megfelelően ezeknek kevesebb antibiotikumra volt szüksége és az őrzőszobában is rövidebb ideig történő ápolásra szorultak.
A tudományos közlemény a Critical Care legújabb számában jelent meg.
Dátum: 2012.02.14. 14:18
Forrás: MTI